Encyklopedia reklamy

Zapoznaj się koniecznie

Najczęstsze błędy popełniane przez autorów publikacji

Brak strony tytułowej i spisu treści

Na pierwszej stronie proszę umieścić tytuł książki i autora.

Proszę uwzględnić również spis treści, dzięki któremu można się szybko zapoznać z zawartością książki.

Podział na rozdziały

Książka, zwłaszcza o dużej objętości, powinna być podzielona na mniejsze fragmenty, czyli rozdziały.

Podwójne spacje w pliku

Podczas pisania zdarza się wpisać między wyrazami dwie (lub więcej) spacji. Wpływa to negatywnie na estetykę tekstu, gdyż odstępy między wyrazami stają się nierówne. Proszę o włączenie widoku znaków niedrukowalnych i usunięcie wszystkich podwójnych spacji.

Poprawna pisownia kropki i przecinka

Dajemy spacje po kropce na końcu zdania, nie zaś przed kropką. Kolejność: przecinek + spacja, nie zaś spacja + przecinek.

Ręczny podział wiersza w akapicie (shift + enter)

Proszę usunąć ręczne podziały wiersza w akapitach. Akapit tekstowy kończymy wyłącznie enterem. Proszę nie zwracać uwagi na spójniki znajdujące się na końcach wierszy. Podczas łamania tekstu tym zajmie się grafik.

Za dużo wyróżnień w tekście

Duża liczba wyróżnień (kursywa, duże litery, pogrubienie, podkreślenia itp.) utrudnia czytanie. Wyróżniane powinny być wyłącznie najistotniejsze myśli i pojęcia.

Brak konsekwencji w zapisie przypisów i bibliografii

Powoływanie się w tekście na pracę, w której nie ma w bibliografii.

Cytowanie bez podania źródła, a nawet bez wskazania, że dane słowa są cytatem (plagiat). W celu sprawdzenia tekstu pod tym kątem można skorzystać np. ze strony internetowej plagiat.pl.

Wykorzystywanie materiałów ilustracyjnych z Internetu

Treści internetowe można wykorzystywać tylko po uzyskaniu zgody ich autora. Większość zdjęć zamieszczonych w Internecie ma zbyt małą rozdzielczość do druku.

Wcięcia akapitowe – spacjami lub tabulatorami

Pierwszy wiersz akapitu jest najczęściej przesunięty o kilka milimetrów – to tzw. wcięcie akapitowe. Nie powinno się tego wcięcia wykonywać za pomocą wstawienia kilku spacji lub tabulatora. Do wcięć akapitowych służy opcja w programie Word.

Dywizy (-) w miejsce myślników (–)

Dywiz (inaczej łącznik) to krótka kreska, występująca np. w wyrazach złożonych typu „biało-żółto-niebiescy” itp. Do oddzielania części zdania służy myślnik, jak np. w zdaniu: „Widziałem to – powiedział kolega”. Błędy takie można poprawić w programie Word.

Błędy literowe i interpunkcyjne

Autor powinien sprawdzić treść książki pod kątem poprawności językowej, aby wyeliminować przestawienia liter, źle użyte lub brakujące przecinki, błędy ortograficzne itp.

Tworzenia projektów graficznych

Tworzenia projektów graficznych

  1. Podstawowy zakres usług projektowania graficznego:
  • zaproponowanie tła i grafiki
  • rozmieszczenie elementów graficznych na stronie
  • rozmieszczenie i sformatowanie tekstów
  • aranżacja całości
  • wygenerowanie pliku drukarskiego

Dopuszczalne poprawki bez dopłaty to proste zmiany typu: korekta literówek, subtelne poprawki w rozmieszczeniu elementów, bez znacznych zmian objętości poszczególnych elementów.

  1. Usługi dodatkowo płatne:
  • przepisywanie tekstu z postaci papierowej na elektroniczną
  • wektoryzacja logo
  • wyszukiwanie zdjęć, clipartów itp. materiałów
  • skanowanie
  • wykonywanie zdjęć dostarczonych produktów
  • wycinanie elementów zdjęć z tła
  • wykonywanie fotomontaży i bardziej zaawansowana obróbka cyfrowa zdjęć
  • rysowanie złożonych form wektorowych, tj. rysunków, piktogramów, symboli
  • rysowanie mapek dojazdowych
  1. Wymagania dotyczące dostarczanych materiałów

Zleceniodawca zobowiązany jest dostarczyć całość materiałów takich jak:

  • tekst, tj. cała treść, informacje, hasła reklamowe, dane firmy, itd.
  • zdjęcia
  • logo
  • mapy
  • inne wymagane materiały

 Wszystkie materiały dostarczone przez zlecającego muszą być sprawdzone i ostateczne. Każda zmiana materiałów w trakcie lub po wykonaniu projektu spowoduje zwiększenie nakładu pracy nad nim i wzrost ustalonej ceny podstawowej.

Tekst powinien być dostarczony w postaci elektronicznej (np. .doc, .txt, e-mail), możliwej do edycji.

 Zdjęcia, loga i inne materiały (obrazy, grafiki, itp.) dostarczone powinny być w formie elektronicznej.

Zdjęcia – zalecana rozdzielczość to nie mniej niż 300 dpi (przy wymiarach docelowych lub większych).

Logo – powinno być w formacie wektorowym (skalowalnym) np. CDR, PDF, EPS, AI. Istnieje możliwość dostarczenia logo w postaci bitmapy o rozdzielczości nie mniejszej niż 300 dpi (przy wymiarach docelowych lub większych) jednak wtedy zostanie ono umieszczone na białym tle lub w prostokątnej ramce z białym tłem, w przypadku potrzeby wycięcia białego tła naliczana będzie dodatkowa opłata.

Jeżeli zdjęcia lub loga są dostarczone w formie papierowej naliczana jest opłata za skanowanie i obróbkę.

Brak jest odpowiednich zdjęć do projektu

Jeżeli zlecający nie posiada odpowiednich zdjęć zalecamy skorzystać z darmowych lub płatnych serwisów internetowych, które można znaleźć pod adresem www.fotolia.pl. Na życzenie zlecającego możemy wyszukać i udostępnić odpowiednie zdjęcia do projektu za dopłatą.

  1. Wskazówki dotyczące oczekiwań wobec projektu

Zlecający proszony jest by przedłożył oprócz materiałów, także prostą poglądową makietę projektu. Kartka papieru lub dokument tekstowy z umieszczeniem na niej poszczególnych elementów takich jak tekst, zdjęcia, mapy, logo, ulubione kolory czy ogólny wyglądu projektowanego materiału. Wszelkie wstępne uwagi pomogą wykonać projekt sprawnie.

Tym samym koncepcja projektu powinna być przez zlecającego wcześniej przemyślana. Każda zmiana założeń w trakcie lub po wykonaniu projektu spowoduje zwiększenie nakładu pracy i wzrost ustalonej ceny podstawowej. Jeżeli zlecający nie posiada koncepcji i nie ma uwag wstępnych, może powołać się na grafika. Wówczas jednak musi liczyć się z dopłatami w przypadku wystąpienia czasochłonnych poprawek i zmian do zaproponowanej wersji projektu.

  1. Sposób dostarczania poprawek

Po otrzymaniu wersji projektu zlecający proszony jest do zapoznać się z nim (sprawdzić treść i wygląd) oraz do przygotowania w punktach listy poprawek.

Lista poprawek powinna być czytelna i spójna oraz przesłana w całości – w jednej wiadomości e-mailem.

Jeżeli poprawki oznaczają zmianę wcześniej przyjętych założeń naliczana jest dopłata.

  1. Akceptacja projektu do druku i odpowiedzialność

Zlecający proszony jest o dokładnie sprawdzenie treści pod kątem błędów zarówno redaktorskich jak i rzeczowych oraz wygląd projektu.

Akceptacja projektu do druku zamyka proces dokonywania zmian ostatecznie, wszelkie późniejsze korekty są dodatkowo płatne w zależności od statusu zlecenia i wymaganego nakładu pracy.

Po akceptacji zlecającego ponosi on pełną odpowiedzialność w przypadku wystąpienia błędów w wydrukowanej pracy, które nie zostały wskazane na etapie projektowania.

  1. Koszty dodatkowych usług

Koszt wszelkich dodatkowych usług i dopłat wymienionych w uzależniony jest od czasu poświęconego na wykonanie danej czynności i wynosi 70 zł netto + VAT za godzinę pracy. Każda dopłata szacowana jest z góry i zlecający jest o niej informowany przed wykonaniem czynności, której dotyczy.

  1. Prace projektowe w obecności zlecającego

Koszt projektu może być zastąpiony kosztem pracy przeliczanym na godziny pod warunkiem, że projekt jest wykonywany w obecności zlecającego od początku do końca trwania prac projektowych.

  1. Prawa autorskie do materiałów dostarczonych przez zlecającego

Zleceniodawca bierze na siebie obowiązek dostarczenia wyłącznie materiałów, które są jej własnością lub ma prawo je wykorzystać.

W przypadku, gdy dostarczone materiały wchodzą w konflikt z ustawą o prawie autorskim (tj. są czyjąś własnością i są wykorzystywane bez zgody właściciela) pełną odpowiedzialność ponosi zlecający.

Agencja Reklamowo Tlenowo ma prawo odmówić wykorzystania materiałów dostarczonych przez zlecającego jeżeli istnieje podejrzenie, że materiały nie są wykorzystywane zgodnie z prawem.

  1. Prawa autorskie do wykonanego projektu

Zgodnie z Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. 1994 nr 24 poz. 83) plik źródłowy projektu jest własnością Agencji Reklamowej Tlenowo.

Jeżeli Zlecający zechce pozyskać plik źródłowy projektu w celu dokonywania w nim zmian z pominięciem Agencji Reklamowej Tlenowo musi wykupić prawa autorskie. Koszt wykonania projektu graficznego nie upoważnia zlecającego do pozyskania plików źródłowych (tj. składu w programie do montażu elektronicznego jak Corel, Adobe itp.).

Jakich plików nie przesyłamy do druku?
  1. MS WORD – materiały umieszczone w programie typu Word np. obrazek z Internetu oblany tekstem, logo umieszczone w stopce papieru firmowego, nie jest plikiem do druku.
  2. PAINT – także grafika przygotowana w programie typu Paint nie nadaje się do wykorzystania.
  3. Zdjęcia z facebooka nadają się wyłącznie do facebooka.
  4. Logoze strony internetowej podobnie jak zdjęcia z fecebooka niech tam pozostanie.

Drukarnia nie przyjmie nam takich plików, a jeśli nawet zdarzy się tutaj odstępstwo, to rezultat i tak będzie biegunowo odległy od naszych oczekiwań.

Przebieg współpracy z grafikiem

Do projektu niezbędne są materiały źródłowe np.:

  • logo firmy (najlepiej w formacie wektorowym .ai, .cdr, .eps, często .pdf, .tif, .psd)
  • treść oferty (plik tekstowy – dokładnie sprawdzony)
  • zdjęcia (w bardzo dobrej rozdzielczości i jakości)
  • specyfikacje produktów / usług

Grafik zapyta o preferowaną kolorystykę, charakter projektu, rodzaj układu graficznego itp.

Teksty i poprawność grafik – sprawdź to dokładnie!!!

Po akceptacji projektu – ewentualne poprawki będą bardzo kosztowne.

Udając się na spotkanie z grafikiem zabierz ze sobą materiały z wcześniejszych realizacji – zwłaszcza, jeśli nowe projekty mają nawiązywać do wcześniejszych.

Jeśli mamy ulotkę zarówno w wersji papierowej jak i elektronicznej (otwartej, na warstwach), to może być materiał wyjściowy do dalszej pracy.

Sama wydrukowana ulotka – bez materiałów w formie elektronicznej – da grafikowi tylko pogląd na to, czego oczekujemy.

O pieniądzach …

Przed przystąpieniem do pracy graficznej ustalmy koszt realizacji. Warto zapytać o nie jeszcze przed rozpoczęciem prac.

Kalkulację wstępną, która jest sporządzana przed rozpoczęciem opiera się na kosztach przewidywanych.

  • jedna koncepcja projektu (lub więcej jeśli zaznaczono w ofercie)
  • drobne poprawki do przedstawionej koncepcji (max. dwa zgłoszenia)
  • przygotowanie do druku lub eksport do ustalonego formatu

Poprawki w zakresie podstawowej usługi:

  • zmiana kroju czcionki
  • zmiana koloru jednolitych elementów (kształty, teksty itp.)
  • poprawki literówek i odnalezionych błędów pisowni (nie dotyczy zamiany tekstu lub jego fragmentów na nowy)
  • zmiana rozmiaru poszczególnych elementów i przesuwanie ich w obrębie projektu
  • podmiana zdjęć (nie dotyczy sytuacji w której zdjęcie już retuszowane)
  • zmiana formatu na proporcjonalnie mniejszy

Bardzo ważne 

Zgłaszaj poprawki jedynie w formie pisemnej lub w siedzibie firmy. Sprawdź ich wykonanie.

Zgłaszanie poprawek lub dyktowanie telefonicznie – to bardzo zły pomysł. 

Po akceptacji projektu i otrzymaniu gotowego produktu –  reklamacje związane z błędami bądź literówkami  nie są uwzględniane. 

Cenę mogą podnieść materiały dostarczone grafikowi np.:

  • tekstu z postaci papierowej
  • zdjęcia w pliku MS Word
  • skanowanie zdjęć lub folderów
  • wykonywanie zdjęć dostarczonych produktów
  • wyszukiwanie zdjęć, clipartów itp. materiałów
  • wycinanie elementów zdjęć z tła
  • wykonywanie fotomontaży i bardziej zaawansowana obróbka cyfrowa zdjęć i obrazów
  • wektoryzacja logo
  • rysowanie złożonych form wektorowych, tj. rysunków, piktogramów, symboli
  • rysowanie mapek dojazdowych
  • wyszukiwanie lub zakup czcionek
  • materiały dostarczone muszą być sprawdzone i ostateczne – poprawki kosztują

Są graficy, którzy na podstawie rozmowy z klientem i sprawdzenia przekazanych przez klienta materiałów podają jedną stałą cenę, niezależnie od ilości wprowadzanych poprawek. Jednak wielu specjalistów proponuje cenę nieco niższą, ale obejmującą np. 3 poprawki. Każda kolejna poprawka poza tym limitem jest dodatkowo płatna, a może być ich dość dużo.

Koszt dodatkowych usług  uzależniony jest od czasu poświęconego na ich realizację i wynosi najczęściej 70 zł + VAT za godzinę pracy.

Warto więc już na początku współpracy wyjaśnić tę kwestię aby uniknąć rozczarowań i nadmiernie uszczuplonego portfela.

Przydatne informacje

FORMATY PAPIERU

* Wszystkie wymiary podano w milimetrach.

WYMIARY ŚCIANEK TARGOWYCH I FRYZÓW

Wymiary ścianek targowych i fryzów

 

Scianki_targowe_stystemowefryzy_targowe_standardowe_1 fryzy_targowe_standardowe_2

Wektory – o co chodzi?

Wektory – o co chodzi?

Grafika wektorowa – jest to obraz narysowany w programie komputerowym (np.: CorelDraw, Adobe Illustrator itd.) i zapisany w postaci linii i figur geometrycznych. Dzięki temu, można pozwolić sobie na zmiany w pliku.

Czym wektory różnią się od zdjęć?

Przede wszystkim – łatwością edycji – możemy zmienić kolor wybranego elementu, usunąć dowolny fragment rysunku lub dorysować własny, zastąpić istniejący lub dodać nowy tekst itd.

Dodatkowo wektor ma nad zdjęciem jeszcze jedną przewagę i to bardzo istotną: można, bowiem go bezkarnie powiększać bez utraty jakości obrazu, czego ze zdjęciem zrobić się nie da. Właśnie dlatego wektory są idealnym materiałem do projektów graficznych wymagających druku wielkoformatowego lub offsetowego.

LOGO FIRMOWE

LOGO FIRMOWE

Wizerunek firmy ma ogromne znaczenie i każda firma gotowa jest poświęcić wiele, by wizerunek ten był jak najlepszy a marka rozpoznawalna i ceniona.

Logo firmy to graficzny symbol, który spełnia funkcję informacyjną oraz marketingową poprzez skrótowe, ale łatwo zauważalne i łatwo zapamiętywane przedstawienie symbolu firmy. Bez logo marka lub produkt nie identyfikuje się z potencjalnymi klientami, nie posiada własnej tożsamości i ma trudności z przebiciem rynkowym. Logo jest pierwszym elementem, przyczyniającym się do uzyskania spójnej identyfikacji wizualnej firmy, która dzięki temu jest łatwo rozpoznawalna. Posiadając własne, unikalne logo wzbudza się zaufanie klientów, zyskuje indywidualny charakter firmy i można wyróżnić się od konkurencji.

Znaczenie logo w kreowaniu marki: ­
– wizualna reprezentacja
– logo ma zrobić dobre pierwsze wrażenie na kliencie i zapaść pozytywnie w jego pamięć na długi czas.

A to w jaki sposób się zaprezentujesz, jakie pierwsze wrażenie zrobisz może być ważnym początkiem budowania relacji i zaufania z klientem -­ pamięć – ludzie często zapamiętują logo znacznie lepiej niż nazwę firmy.

Logo daje dodatkową korzyść – logo, które znamy, pojawiające się na nowym produkcie może pozytywnie wpłynąć na sprzedaż, ponieważ klienci będą kojarzyć je z określonymi cechami i wartościami, -­ wyjątkowość – logo może być ważnym wyróżnikiem, jest często pierwszym elementem, które zauważamy, które może odróżniać od konkurencji. Oczywiście logo nie jest jedynym elementem, jakiego potrzebuje dobra marka, ale jest jej ważną częścią. Umiejętność wyróżnienia się, bycia zapamiętanym przez klientów czy odpowiedniego wizerunku, to wszystko jest istotne w budowie strategii kreowania marki. To również zadania, do których można wykorzystać logo.

Logo musi nawiązywać do profilu oraz charakteru firmy, w przeciwnym razie identyfikacja logo z firmą nie przynosi pożądanych rezultatów. Prostota graficzna kształtu pomoże szybko i łatwo je zapamiętać. Ograniczona kolorystyka logo obniży koszty posługiwania się nim a funkcjonalność pozwoli na bezproblemowe wykorzystanie w każdej sytuacji. Logo firmy również podlega ciągłej ewolucji. Zupełnie inaczej wygląda sposób prezentacji wizualnej wielu firm „dziś” niż to miało miejsce w momencie ich powstawania.

Profesjonalne logo firmy w chwili powstawania może spełniać wszystkie stawiane mu wymagania, ale przychodzi taki moment, że trzeba go ponownie przemyśleć i wprowadzić zmiany. Czasami zmiany są niezbędne, aby dotrzymać kroku innym firmom, nadążyć za modą, trendami i trafiać w gusta różnych ludzi. Wszelkie decyzje o modyfikacji logotypu wymagają przemyślenia. Skoro logo ma być wizerunkiem Twojej marki przez kolejne lata działalności, to warto poświęcić mu trochę uwagi i czasu.kontrabas_w

WIZERUNEK FIRMY

Wizerunek firmy to odwzorowanie niepowtarzalnych i charakterystycznych dla niej cech. Każdy element oznakowania i komunikacji firmy:  nazwa,  logo,  materiały informacyjne i promocyjne, odzwierciedla pozycję firmy i prezentuje wizerunek.

Na wizerunek firmy składają się następujące elementy:

– identyfikacja werbalna (nazw) i wizualna
  (logo, system identyfikacji wizualnej),

– formy komunikacji marketingowej
  (materiały marketingowe, reklamowe i promocyjne),

– system zachowań pracowników i reprezentantów firmy
  (zwany także kulturą organizacji).

Wszystkie rodzaje elementów identyfikujących firmę muszą się ze sobą wspierać w ramach jednego spójnego systemu.

System identyfikacji wizualnej to najbardziej podstawowy zestaw elementów budujących świadomość marki i jej rynkową rozpoznawalność. Cechą charakterystyczną systemu identyfikacji wizualnej jest to, że raz wykonane oznakowanie trwa przez wiele miesięcy lub nawet lat.

To oznakowanie firmy znacząco odróżnia od działań reklamowych w mediach. Obejmuje ono wszystkie atrybuty i formy działania firmy. System obejmuje druki firmowe, oznakowanie budynków, oznakowanie pojazdów firmowych, ubiory firmowe pracowników, gadżety i upominki, oznakowanie dokumentów firmowych. W zależności od rynku, sposobu działania i charakteru firmy różne grupy elementów pełnią dominującą role w prezentacji marki.

Dlaczego identyfikacja wizualna jest tak ważna?

Otóż dobrze oznakowany samochód firmowy jest rocznie zauważony w średnim mieście kilka milionów razy. Aby taki rezultat uzyskać poprzez reklamę prasową, trzeba przeprowadzić całą kampanię. Projekt i oznakowanie samochodu jest przy reklamie kosztem ułamkowym.

Identyfikacja wizualna to nie tylko proste stemplowanie logo na nośnikach identyfikacji. Bardzo duże znaczenie ma kolorystyka firmowa. To buduje nie tylko indywidualność identyfikacji firmy, ale zwiększa także jej efektywność.

System identyfikacji jest narzędziem marketingowym, które ma za zadanie lansować firmę, wyróżniać ja od konkurentów i budować wysoką świadomość marki wśród klientów i kontrahentów. Efektem konsekwentnego stosowania księgi systemu identyfikacji wizualnej jest jakość materiałów prezentujących firmę, niższe koszty ich produkcji, spójny wizerunek firmy, a co za tym idzie, rosnąca reputacja i jakość wizerunku firmy.

FIRMOWA STRONA INTERNETOWA

Strona internetowa to obecnie podstawowe narzędzie marketingu interaktywnego, stanowiące komunikację między firmą i jej klientami.

Strona www ma znaczną przewagę nad zwykłymi reklamami, przede wszystkim zawiera dużo więcej szczegółów, dotyczących firmy czy branży. Stwarza większe możliwości autoprezentacji, dzięki czemu może znacząco wpływać na wzrost zainteresowania działalnością firmy.

Przed przystąpieniem do projektowania strony należy dokładnie przemyśleć, jakie funkcje ma pełnić strona, jaka jest grupa docelowa firmy i w jaki sposób będzie ona ze strony korzystała.

Dobrze zaprojektowana strona internetowa, to wirtualna wizytówka firmy, dlatego szczególną uwagę należy zwrócić na to, aby była ona:

  • funkcjonalna
  • przyjazna użytkownikom
  • intuicyjna w obsłudze
  • budowała pozytywny wizerunek firmy, zachęcając tym samym do skorzystania z prezentowanej oferty.

Przy konstruowaniu informacji, które mają zostać opublikowane na stronie internetowej, należy zachować zasadę: minimum tekstu, maksimum efektu. Najlepiej więc wybrać metodę punktów i podpunktów.

Strona internetowa, aby wzbudzać zainteresowanie i cieszyć się popularnością powinna być często aktualizowana. Daje to jej użytkownikom przeświadczenie o tym, że firma istnieje, „żyje” i stale się rozwija.

Zawarte na stronie użyteczne informacje o produktach, usługach czy aktualnych promocjach, dostępne w dogodnym dla klienta czasie i miejscu to argumenty zachęcające do jej częstych odwiedzin.

PLIKI DO DRUKU OFFSETOWEGO I CYFROWEGO

PLIKI DO DRUKU OFFSETOWEGO I CYFROWEGO

Format reklamy + spadamy po 3 mm z każdej strony
Jeśli plik ma wielkość powyżej 10 MB, proszę go umieścić na serwerze FTP lub podesłać link do pliku na dropboksie.

Akceptowane formaty plików:

PDF
– wszystkie fonty zamienione na krzywe
– jeśli w pracy znajdują się mapy bitowe, to powinny być one odpowiednio zapisane w skali 1:1
– rozdzielczość 300 dpi
– tryb kolorów CMYK
– wszystkie bitmapy umieszczone w PDF powinny być zapisane w trybie CMYK
– zalecane składowe do uzyskania głębokiej czerni:
C-60%, M-50%, Y-30%, K-100%

TIF
– format 1:1,
– bez warstw (spłaszczone)
– rozdzielczość 300 dpi
– zalecana kompresja LZW lub spakowane ZIP
– tryb kolorów CMYK z zadanym profilem CMYK ISO Coated v2 300% ECI
– wszystkie bitmapy powinny by zapisane w trybie CMYK 8 bit na kanał
– zalecane składowe do uzyskania głębokiej czerni:
C-60%, M-50%, Y-30%, K-100%

CDR wersja do X6
– wszystkie fonty zamienione na krzywe
– jeśli w pracy znajdują się mapy bitowe, to powinny być one odpowiednio zapisane w skali 1:1
– rozdzielczość 300 dpi
– tryb kolorów CMYK

AI – wersja do CS5
– wszystkie fonty zamienione na krzywe
– jeśli w pracy znajdują się mapy bitowe, to powinny być one odpowiednio zapisane w skali 1:1
– rozdzielczość 300 dpi
– tryb kolorów CMYK

PLIKI DO WYDRUKU WIELKOFORMATOWEGO

PLIKI DO WYDRUKU WIELKOFORMATOWEGO

Jeśli plik ma wielkość powyżej 10 MB, proszę go umieścić na serwerze FTP lub podesłać link do pliku na dropboksie.

Formaty plików do druku:

TIF – proszę w nazwie pliku opisać docelową wielkość wydruku
– skala 1:1 spłaszczone warstwy
– przestrzeń kolorów CMYK
– kompresja LZW
– rozdzielczość i rozmiar plików:
  – siatki mesh i folie OWV  – do  70 dpi,
  – bannery – do 150 dpi
  – roll-upy – do  250 dpi
  – papier blueback – zawsze 70 dpi
  – fototapeta – do  150 dpi
  – plansze do gier, mapy, reprodukcje – do 150 dpi

JPG – proszę w nazwie pliku opisać docelową wielkość wydruku
– skala 1:1
– przestrzeń kolorów CMYK
– zalecana kompresja – Photoshop: 8, CorelDRAW: 80%.

CDR (CorelDRAW do wersji X6)
– wszystkie czcionki zamienione na krzywe
– pliki tylko jednostronicowe (w jednym pliku może znajdować się tylko jedna praca do druku)
– skala 1:1
– przestrzeń kolorów CMYK

Uwaga – efekty artystyczne np. w postaci cieni i soczewek – nie mają dobrego odwzorowania w druku i pojawiają się niechciane deformacje

AI (do wersji CS5)
– wszystkie czcionki zamienione na krzywe
– pliki tylko jednostronicowe (w jednym pliku może znajdować się tylko jedna praca do druku)
– skala 1:1
– przestrzeń kolorów CMYK

PDF
– wszystkie czcionki zamienione na krzywe
– skala 1:1
– przestrzeń kolorów CMYK
– pliki tylko jednostronicowe

Wycinanie ploterowe folii po obrysie
– pliki wyłącznie w CorelDraw do wersji X6
– druk do krawędzi należy dołożyć spady min. + 2 mm z każdej strony
– przy większej ilości takich samych naklejek, proszę przygotować tylko jedną naklejkę ze spadami oraz w nazwie pliku podać ilość docelową
– linia cięcia włoskowa w kolorystyce
C 1%; M 0%; Y 0%; K 0%

FOTOTAPETY - specyfikacja

Specyfikacja przygotowania projektu fototapet:

1) Przyjmujemy pliki projektowe następujących formatów:

  • a) Corel DRAW [do wersji X6] (.cdr)
  • b) Adobe Photoshop [do wersji CS5] (.psd)
  • c) Adobe Ilustrator [do wersji CS5] (.ai)
  • d) Pliki graficzne (.jpg, tiff)
  • e) Pliki Portable Document Format (.pdf)

2) Właściwy format w skali 1:1

3) Minimalna rozdzielczość dla druku wielkoformatowego to 150 dpi

4) Wizualizacja projektu w pozytywie.
Plik do druku w odbiciu lustrzanym przy wydruku na szkle. 

5) Odpowiednia orientacja w zależności od projektu
(orientacja pionowa dla pionowego projektu,
orientacja pozioma dla poziomego projektu)

6) Kolorystyka CMYK
(Pliki graficzne przygotowane w kolorystyce CMYK)
(Pliki przygotowane w innej przestrzeni kolorystycznej lub wykorzystujące kolory PANTONE zostaną automatycznie przekształcone w barwy CMYK)

7)  Spady – 20 mm z każdej strony (grafika, która może być obcięta)

8) Margines wewnętrzny – 20 mm z każdej strony
(Wszystkie ważne grafiki powinny być oddalone od linii cięcia o minimum 20 mm)

9) Projekt spłaszczony (bez warstw)

10) Wszystkie czcionki zamienione na krzywe

11) Kolorystyka wydruku – próbny wydruk fragmentu grafiki (proof)
Zadaniem proofa jest przedstawienie efektu końcowego, pokazującego jak po wydrukowaniu będzie wyglądała grafika.
Jest to prototyp produktu końcowego.
Jedynie ta podpisana, zatwierdzona przez Klienta odbitka próbna jest gwarancją satysfakcji i dowodem pozwalającym uniknąć nieporozumień przy kolorach wydruku finalnego.

GRAWER LASEROWY

GRAWER LASEROWY

Sterowana komputerowo wiązka laserowa jest w stanie, na prawie każdym materiale wygrawerować bardzo szczegółowe obrazy i zapewnia niezwykłą powtarzalność.
Zaletą jest niezwykła trwałość i łatwość personalizacji.

Oferujemy Państwu grawerowanie, znakowanie i cięcie laserem:

  • tabliczki znamionowe
  • gwarancyjne
  • homologacyjne tablice informacyjne
  • szyldy breloki długopisy panele
  • matryce kalendarze etui
  • portfele paski teczki
  • itp.
PLIK DO GRAWERU LASEROWEGO

PLIK DO GRAWERU LASEROWEGO

Materiały graficzne, które mają być grawerowane laserem, muszą być przygotowane wg poniższych wytycznych:

  •  plik wektorowy w krzywych (formaty: CDR, EPS, PDF, AI – Corel 16, Illustartor CS6)
  •  logo monochromatyczne (tylko 1 kolor)
  •  brak cieni i gradientów
  •  brak nakładających się na siebie obiektów
  •  teksty zamienione na krzywe
  •  minimalna wysokość tekstu – 1 mm (dla czcionki Arial)
  •  kontury przekształcone w obiekty
  •  wszystkie krzywe zamknięte
  •  do pliku wektorowego dołączony poglądowy plik PNG lub JPG
  •  nazwy plików w alfabecie angielskim bez znaków diakrytycznych i specjalnych
  • Do wykonania wizualizacji potrzebna jest informacja odnośnie rozmieszczenia logotypu (opis słowny lub wizualizacja poglądowa).
    W przypadku braku tej informacji logo na wizualizacji zostanie naniesione w sposób standardowy
    (wyśrodkowanie w pionie i poziomie z zachowaniem domyślnych marginesów). 

Symbolika kolorów

Symbolika kolorów

Kolory to więcej niż kombinacja składowych czerwonego, niebieskiego, żółtego i czarnego.
Kolory stanową swoisty rodzaj komunikacji niewerbalnej.
Charakteryzują się znaczeniem i symboliką. Dobrze jest mieć świadomość, jak oko i umysł postrzegają niektóre kolory.

Spostrzeżenie: 
Kolory zimne wydaja się mniejsze niż ciepłe. Ale są kojące.
Kolory ciepłe – pobudzają do działania. Mogą wywoływać podniecenie, a nawet gniew. Niosą emocje i wydaja się bliższe.
Kolory neutralne, takie jak beż, biały, szary, czarny i kolor kości słoniowej doskonale nadają się na tło. Tonują inne.

Na podstawie: Public relations od A do Z, Placet, Warszawa 2001

Kolory ciepłe

Pomarańczowy

Pomarańczowy – to kolor stymulujący emocje, a nawet apetyt.

Utożsamiany z energia i ciepłem.

Kojarzy się ze słońcem, cytrusami, poprzez co może wywoływać skojarzenie z witamina C i w konsekwencji dobrym zdrowiem.

Jeśli chcesz zostać zauważony, bez zbytecznego „krzyku” – wybierz pomarańczowy, gdyż jest to kolor, który przyciąga uwagę.

Delikatniejszym odcieniem pomarańczowego jest brzoskwiniowy. Kolor ten pomaga pobudzić ludzi do myślenia lub mówienia.

Pomarańczowy w zestawieniu z innymi kolorami: dobrze komponuje się ze średnim odcieniem niebieskiego.

Czerwony, żółty i pomarańczowy – to ognista kombinacja.

Taki sam zestaw, tyle że w jaśniejszym odcieniu kojarzy się z owocowa świeżością.

W zestawieniu z kolorem zielonym – tworzy egzotyczny klimat.

Dla przyciągnięcia uwagi warto zestawić odrobinę pomarańczy z głębokim fioletem.

Czewony

Czerwony – to kolor gorący, który wzbudza intensywne emocje – od gorącej miłości do przemocy i bogactwa.

Dowiedziono, że kolor czerwony może mieć wpływ na reakcje fizjologiczne – podnosi ciśnienie i przyspiesza oddech.

Symbolizuje władze.

Przykuwa uwagę i budzi czujność (czerwone światło).

W niektórych kulturach czerwony oznacza radość, odświętność, czystość.

W Chinach jest kolorem szczęścia i prosperity i może przyciągać powodzenie.

Na wschodzie często panny młode ubierają czerwone szaty, natomiast w Południowej Afryce jest to kolor żałoby.

W bloku państw środkowo-europejskich czerwony kojarzy się z komunizmem.

Kolor ten wykorzystuje się dla przyciągnięcia uwagi, dla zasugerowania tempa i pewności, dynamizmu, a może nawet cienia niebezpieczeństwa.

Jednak bardziej efektywne są małe dawki czerwieni, aniżeli jej obfitość.

Czerwony w zestawieniu z innymi kolorami – w zestawieniu z zielonym przywołuje na myśl radość okresu bożonarodzeniowego.

Niebieski stanowi dla niego kontrast i gasi gorącą czerwień.

Pomarańczowy i żółty dobrze harmonizują z czerwienia, pod warunkiem, że ich odcienie nie są zbyt kontrastowe.

Ostrożnie należy stosować czerwień z fioletem – kombinacja tych kolorów jest elegancka, jednak może wywoływać przesadne wrażenie władzy.

Różowy

Różowy – duże ilości różu mogą wywoływać w ludziach uczucie fizycznej słabości.

Często kolor różowy kojarzy się z kobiecością i delikatnością, również z miłością, ale tą urocza i romantyczną.

Różowy wprowadza czułość i nastrój zabawowy.

Różowy w zestawieniu z innymi kolorami: z czarnym i szarym oraz z ciemniejszymi odcieniami niebieskiego – nabiera nieco wyrafinowania.

Żółty

Żółty – oznacza nadzieje i szczęście, ale też tchórzostwo i nieuczciwość.

Przez lata kolor ten był używany na wstążkach noszonych przez kobiety, czekające na mężczyzn wracających z wojny.

Symbolizował nadzieje.

W niektórych kulturach żółty może mieć znaczenie tchórzostwa – zatem wzbudza negatywne odczucia.

W Egipcie kolor ten oznacza żałobę; średniowieczni aktorzy ubierali się w żółte szaty, aby pokazać śmierć.

W Japonii żółty kolor symbolizuje odwagę.

Żółty w zestawieniu z innymi kolorami – kolor żółty (zwłaszcza jasny) stosuje się, aby wywołać wrażenie podekscytowania, także dla ożywienia szarości lub niebieskiego.

Dla oddania klimatu lata, świeżości, zdrowia dobrze jest zestawić żółty z pomarańczowym. Blady odcień żółtego dobrze wygląda z ciemnymi kolorami – rozjaśnią je.

Żółty i niebieski są bardzo kontrastowe i przyciągają uwagę. „High-tech look” zapewnia żółty z mieszanką szarości i czerni.

Warty polecenia jest kolor żółty w zestawieniu z czerwonym.

Złoty

Złoty – symbolizuje bogactwo i ekstrawagancje.

Niewielkie ilości złotego dodaje się dla nadania tonu ekskluzywności, wykwintności.

Jasnozłoty przykuwa uwagę, podczas gdy ciemniejsze odcienie – budzą silne skojarzenia bogactwa i przepychu.

Złoty w zestawieniu z innymi kolorami – kolor ten dobrze komponuje się z zielonym, obrazowym i pomarańczowym.

Czarny

Czarny – to kolor konserwatywny, dobrze współgra z większością kolorów, oprócz tych bardzo ciemnych.

Może przywoływać na myśl powagę i konwencje, ale także seksowność, tajemniczość i wyrafinowanie.

Może sprawiać, że inne kolory wydają się jaśniejsze.

W większości krajów zachodnich czerń symbolizuje żałobę.

Wśród ludzi młodych – to często kolor buntu.

W Chinach czarny jest kolorem małych chłopców.

Kolor ten wywołuje wrażenie elegancji, wyrafinowania, a także cień tajemniczości.

Czarny w zestawieniu z innymi kolorami – dobrze gra z jasnymi odcieniami czerwieni, niebieskiego i zielonego.

Czarny i szary – stwarzają nieco konserwatywny klimat.

Brązowy

Brązowy – może wzmagać apetyt.

Symbolizuje zdrowie, niezawodność, solidność, prostotę, przyjaźń.

Brąz i jego jaśniejsze odcienie – beż i kremowy, sprawiają, że pozostałe kolory wyglądają na głębsze i jaśniejsze.

Kojarzony także z uczciwością i ciepłem.

Kolor brązowy dodaje prestiżu.

Brązowy w zestawieniu z innymi kolorami – z zielonym tworzy paletę kolorów ziemi.

Ciemne odcienie brązu można rozjaśnić żółtym bądź „zardzewiałym” pomarańczowym.

Z głębokim fioletem, zielonym, szarym i pomarańczowo-czerwonym prezentuje się elegancko, ale konserwatywnie.

 

Kolory zimne

Niebieski

Niebieski – ma działanie kojące.
Sprawia, że czas wydaje się szybciej płynąć.
Pomaga zasnąć.
W wielu religiach wierzy się, że niebieski pomaga w odpędzeniu złych duchów.

Symbolizuje powagę i zaufanie.
Zwłaszcza ciemnoniebieski kojarzony jest z inteligencja, stabilnością, jednością i konserwatyzmem.
W Iranie to kolor żałoby, na zachodzie natomiast często kojarzony z miłością i spotykany przy ceremoniach ślubnych.

Głęboki królewski niebieski albo lazurowy kojarzy się z bogactwem, a nawet odrobina wyższości.
Mieszanka jasnego i ciemnego niebieskiego wzbudza zaufanie i sugeruje prawdomówność.
Mówi się, że niebieski to kolor bankierów.

Niebieski w zestawieniu z innymi kolorami – z żółtym i różowym przywołuje wiosenna atmosferę, natomiast głęboki niebieski – kojarzy się z zimna pogoda.
Niebieski z szarym wygląda elegancko, dobrze komponuje się też z zielonym.
Odrobinę niebieskiego stosuje się dla uspokojenia gorącej czerwieni.
Niebieski w zestawieniu z żółtym gwarantuje przykucie uwagi.
Ciemnoniebieski z metalicznym srebrem kojarzą się z elegancja.

Zielony

Zielony – oznacza życie, wzrost, ożywienie, zdrowie, ale również niedojrzałość, zazdrość, brak doświadczenia.
Pokój urządzony na zielono powoduje wrażenie, iż czas mija szybciej.

Jest to kolor bardzo silnie kojarzony z Irlandia.
Także kojarzy się z Islamem, wiosna, a wraz z czerwonym – tworzy klimat bożonarodzeniowy.
Zielony oznacza równowagę, harmonie, stabilność, świeżość.
Oliwkowa zieleni może kojarzyć się z wojskiem.

Zielony w zestawieniu z innymi kolorami – z niebieskim kojarzy się z natura, początkiem czegoś nowego, wzrostem.
Zielony z żółtym i czarnym albo białym – to sportowa kombinacja.
Żywe i bardzo kontrastowe zestawienie to zielony z fioletowym.
Kolor zielony to również kolor pieniędzy.

Turkus

Turkus – ma działanie uspokajające.
Symbolizuje kobiecy urok, a niektóre odcienie stwarzają atmosferę stylu retro z lat 50. i 60.
Wraz z lawendowym i jasnymi różami – postrzegany jest jako szczególnie kobiecy.
Z białym i czarnym oddaje klimat art deco.
Z pomarańczem i żółtym – wprowadza świeży i sportowy klimat.

Szary

Szary – to kolor neutralny i zrównoważony, a także konserwatywny. może symbolizować żałobę oraz formalność.
W zestawieniu z niebieskim przywołuje na myśl świat korporacyjny, mundurowy.
Jasnoszary zastępuje często kolor biały a ciemnoszary – czarny.
Jasnoszary wraz z różowym, niebieskim, lawendowym, zielonym jest kojarzony z kobiecością.

Srebrny

Srebrny – zwłaszcza metaliczny – jest żywszy niż szary, ale też chłodny.
Symbolizuje nowoczesność, często bogactwo. Drobne akcenty srebrnego sugerują elegancje.

Szary w zestawieniu z innymi kolorami często tworzy klimat „high-tech industrial”.

Biały

Biały – to symbol czystości i niewinności.
U niektórych osób może wywoływać bóle głowy, a zbyt dużo jasnego białego może oślepiać.
Na wschodzie biały kojarzony jest z pogrzebem i żałoba, na zachodzie – z weselem.
W zestawieniu z jasnymi lub pastelowymi odcieniami jest miękki, wiosenny i ożywia pastelowa paletę.
Sprawia jaśniejszymi takie kolory jak czerwony, niebieski i zielony.

Kolory neutralne

Beż

Beż – może być postrzegany jako kolor nudny i „nijaki”, zwłaszcza jeśli występuje sam, bez innych kolorów.
W pokoju może oddziaływać relaksująco.
Beżu używa się do zapewnienia uspakajającego, relaksującego tła.
W zestawieniu z różowym i żółtym – beż może przyjmować ich odcienie.
Z zielonym, brązowym i pomarańczowym beż tworzy paletę kolorów ziemi.

Kolor kości słoniowej

Kolor kości słoniowej – uspakajający, symbolizuje czystość i miękkość.
Jednocześnie jest to kolor elegancki.
Dla uzyskania efektu kolorów ziemi należy zestawić go z brzoskwiniowym, jasnym odcieniem „trawiastego” zielonego lub jasnobrązowym.
Stosowany jest również dla rozjaśnienia innych kolorów.

Fiolet

Fiolet – to kolor królewski.
Utożsamiany z duchowością i szlachetnością.
Fioletowy pokój może wzmagać wyobraźnie i kreatywność.
W Tajlandii to kolor żałoby dla wdów.
Głęboki fiolet sugeruje bogactwo, natomiast jego jasny odcień – romantyzm, delikatność, subtelność.

W zestawieniu z brązem i beżem – kojarzony z kolorami ziemi i nutka tajemniczości, z zielonym natomiast może tworzyć radosna atmosferę. Fiolet i różowy są wyjątkowo kobiecym zestawem.

Lawendowy

Lawendowy to odcień fioletu, który sprawia wrażenie czegoś specjalnego i jest kojarzony z elegancja.
Symbolizuje kobiecość, sugeruje cos unikalnego.
Dobrze jest użyć koloru lawendowego, kiedy grupa docelowa są kobiety i chcemy wywołać w nich nutkę romantyzmu i nostalgii.
Bardzo kobieco prezentuje się z różem, z zielonym tworzy radosny klimat.
Paletę ziemi stworzymy zestawiając lawendowy z beżem i brązami.